علائم کرونا چیست و نحوه تشخیص علائم ویروس کرونا

علائم کرونا

علائم کرونا (Coronavirus Symptoms) و نشانه های بروز ویروس کرونا یا کووید ۱۹ (COVID-19) و مبتلا شدن به این بیماری این روزها تبدیل شده به یکی از ترس ها و سوالات اساسی در کل جهان. در ادامه این مطلب به نشانه ها و علائم ویروس کرونا می پردازیم:

ویروس چیست؟

ویروس ها را نمی توان بصورت کامل در دسته ی موجودات زنده قرار داد. ساختار کلی ویروس ها شامل ماده ی وراثتی (DNA  یا RNA) و یک پوشش به نام کپسید می باشد و ویروس دارای سایر محتویات سلولی که برای فعالیت و تکثیر نیار است نبوده و برای بقای نسل خود نیاز دارد تا وارد یک سلول زنده شده و با استفاده از امکانات و انرژی موجود در آن سلول به ادامه ی نسل خود بپردازد. به عبارتی ویروس ها “انگل اجباری درون سلولی” هستند و فعالیت آنها مشروط به حضور درون سلول زنده می باشد و معمولا خارج از سلول زنده و در فضای آزاد یا برروی سطوح نمی توانند مدت زیادی فعالیت خود را حفظ کرده و از بین می روند. این سلول میزبان می تواند هرگونه فرم حیات، از باکتری ها گرفته تا سلول های گیاهی و جانوری و انسان باشد.
هر ویروسی میزبان خاص خود را دارد و نهایتا میتواند چند گونه ی عمدتا نزدیک به هم را درگیر کند که این امر به دلیل ساختار پوشش ویروس و زایده های سطحی آن می باشد که سلولهای خاصی گیرنده ی مخصوص آنرا دارند. برای مثال در ویروس کرونای جدید (covid-19) زایده های سطحی این ویروس که عمدتا از جنس پروتئین هستند می تواند به گیرنده های موجود در سطح سلول های ریوی انسان متصل شده و از این طریق وارد سلولهای مذکور شود.
فعالیت ویروس در درون سلول میزبان است که باعث ایجاد بیماری می شود.
این ویروس گونه ای جدید در خانواده‌ی ویروسی شناخته شده‌ای قرار دارد که همه‌ ما به نحوی در طول زندگیمان با آن برخورد داشته ایم. به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی(WHO) “کرونا ویروس” خانواده‌ بزرگی از ویروس هاست که اعضای آن عامل طیف وسیعی از بیماری های عمدتا تنفسی از سرماخوردگی معمولی تا بیماری هایی به مراتب جدی‌تر را در بر می گیرد. این بیماری‌ها می‌تواند هم انسان و هم حیوانات خاصی را درگیر کند.
این نوع خاص که شیوع آن از ‌ووهان در جنوب شرقی چین آغاز شده است و با دو عضو دیگر خانواده‌ کرونا که سابقا نسبتا همه‌گیر شده بود، یعنی سندرم حاد تنفسی (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه یا همان مرس (MERS) در ارتباط است.
علائم عفونت کرونا ویروس جدید دارای دامنه‌ وسیعی از شدت مشکلات تنفسی، مانند مشکلات سطحی تنفسی تا ذات الریه را در برمی گیرد و در موارد خیلی حاد باعث از کار افتادن کلیه و جمع شدن مایع در ریه ها می شود.

ویروس کرونا چگونه پخش می‌شود؟

افراد می‌توانند بیماری کرونا را از دیگرانی که ویروس را دارا هستند بگیرند. بیماری می‌تواند از طریق قطرات کوچکی که از بینی یا دهان موقع سرفه یا بازدم خارج می شوند از شخص ناقل ویروس کرونا به شخص دیگر منتقل شود. این قطرات کوچک سپس روی سطوح یا اشیا اطراف فرد بیمار می نشیند سپس افراد دیگر این ویروس را از طریق لمس کردن این اشیا یا سطوح و سپس لمس کردن چشم ها، بینی یا دهان می گیرند . افراد همچنین می توانند ویروس کرونارا از طریق تنفس قطرات کوچک خارج شده به موقع سرفه یا بازدم از دهان یا بینی شخص بیمار مبتلا به کرونا بگیرند. دلیل اهمیت فاصله گرفتن حداقل یک متر (۳پا) از شخص بیمار نیز همین موضوع است.

دوره نهفتگی ویروس کرونا چقدر طول می کشد؟

دوره کمون یا نهفتگی (incubation) به معنی زمان بین گرفتن ویروس و شروع علایم بیماری است. بیشتر تخمین ها در خصوص دوره نهفتگی ویروس کرونا از ۱تا ۱۴ روز متغیر است که معمولا حدود پنج روز می باشد.

علایم اولیه کرونا چیست؟

معمول ترین علایم کرونا تب، خستگی، و سرفه های خشک هستند. بعضی بیماران ممکن است درد ، انسداد بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال داشته باشند. این علایم معمولا خفیف هستند و به تدریج آغاز می شوند . برخی افراد آلوده می شوند، اما هیچ علائمی در آنها ایجاد نمی شود و حس ناخوشی نمی کنند. اکثر مردم (حدود ۸۰%) بدون نیاز به مراقبت خاص بهبود می یابند. حدود ۱ نفر از هر ۶ نفر که به ویروس کرونا آلوده می‌شوند به طور جدی بیمار می‌شوند و تنفسشان مشکل می شود . افراد پیرتر و اشخاص با بیماری های زمینه ای مثل فشار خود بالا ، مشکلات قلبی یا دیابت احتمال بیشتری دارند که به طور شدیدی بیمار شوند و حدود ۲% از افراد آلوده به بیماری فوت شده اند. همچنین احتمال ابتلای کودکان به بیماری کرونا نزدیک به صفر می باشد. افرادی که تب، سرفه و مشکل در نفس کشیدن دارند باید به دنبال مراقبت های پزشکی بروند.

علائم کرونا و نشانه های ابتلا به بیماری کرونا ویروس جدید

نشانه ها (symptoms) در بیماری به مجموعه شرایطی می گویند که باعث می شود فرد احساس کند تغییری در شرایط طبیعی بدنش ایجاد شده و نشانگر یک حالت غیرعادی یا وجود بیماری در فرد است. علائم ویروس کرونا می توانند قابل مشاهده مانند تب، سرفه و نفس تنگی و یا غیر قابل مشاهده مانند احساس ضعف و سرگیجه باشند. نشانه هایی که قابل مشاهده باشند را علائم بیماری (signs) می نامند. علائم به معنای دقیق‌تر، هرگونه تغییراتی در حال فرد که قابل اندازه‌گیری و ردیابی باشد، مانند تب و سرفه. برخلاف نشانه های بیماری که قابل مشاهده نبوده و تنها با بیان شرح حال توسط بیمار قابل شناسایی است. علائم و نشانه ها عمدتا غیر اختصاصی هستند، اما معمولا مجموعه ای از علائم و نشانه ها می تواند به تشخیص بیماری‌ کمک کند. البته در بعضی مواقع این موارد کاملا اختصاصی بوده و منجر به تشخیص دقیق می شود. نشانه ها نیز گاها توسط چشم قابل مشاهده هستند، اما بعضا هم نیاز به آزمایش برای تشخیص آنها وجود دارد. به عنوان مثال وجود کبودی با چشم قابل مشاهده است، اما تشخیص افزایش تعداد گلبول های سفید به دنبال یک عفونت در بدن نیازمند به انجام آزمایش خون می باشد.

علائم ویروس کرونا و نشانه های بیماری کرونا ویروس جدید:

علائم بیماری کرونا

۱- سرفه خشک (Dry Cough)

سرفه یکی از مهم ترین علائم ابتلا به ویروس کرونا است. منظور از سرفه ای خشک، سرفه ای است که با خلط همراه نباشد. اصولا تولید خلط مربوط به عفونت های باکتریایی می باشد و خلط از بقایای باکتری و سلولهای ایمنی کشته شده در جریان مبارزه با باکتری تشکیل شده است و در عفونت ویروسی خلط تولید نمی شود.

چه عواملی باعث سرفه شما می شود؟

مخاطی که از گلو پایین می رود از تنفس جلوگیری کرده و باعث شروع سرفه می شود. سرفه خشک اما نوعی سرفه است که در آن هیچ خلطی یا مخاطی ایجاد نمی شود (معروف به غیرمولد). سرفه خشک تحریک کننده است و معمولا با خارش گلو همراه است. سرفه های خشک اغلب در اثر بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا و همچنین آلرژی و تحریکات گلو ایجاد می شوند. در بیماری ویروسی کرونا نیز سرفه ها خشک هستند.

علائم ویروس کرونا

۲- آبریزش بینی (Runny Nose)

رینوره در واقع به ترشح شفاف و طبیعی بینی، و رینیت به التهاب بافت های بینی گفته می شود. رینیت اغلب باعث ایجاد آبریزش بینی می شود.
یک عفونت ویروسی (سرماخوردگی) شایع ترین علت ایجاد گرفتگی و آبریزش بینی است، اما آلرژی، آنفولانزا و کرونای جدید و سایرعفونت های ویروسی مانند ویروس سین سیشیال تنفسی و عفونت های سینوس ممکن است باعث ایجاد این علائم و نشانه ها شود. خلط گلو می تواند به عنوان یک نشانه مکمل باشد.

علائم کرونا ویروس جدید

۳- تب (Fever)

یکی دیگر از علائم کرونا ویروس، تب است. تب زمانی است که دمای بدن انسان از حد طبیعی (۳۶ تا ۳۷) درجه سانتیگراد و یا (۹۸ تا ۱۰۰) درجه فارنهایت بالاتر رود. این یک نشانه پزشکی رایج است. اصطلاحات دیگر تب شامل پیرکسیا و هایپرترمی هستند. با بالا رفتن درجه حرارت بدن، شخص ممکن است احساس سرما کند تا زمانی که دما ثابت شده و افزایش پیدا نکند.

تب واقعی چیست؟

اگرچه از نظر فنی هر درجه حرارت بدن بالاتر از حد طبیعی تب است، اما در عمل معمولا تا زمانی که درجه حرارت بدن بالای ۳۸ درجه سانتیگراد باشد، تب قابل توجهی حس نمی شود.

چه عواملی باعث ایجاد تب می شوند؟

در واکنش به یک عفونت، بیماری و موارد دیگر، غده هیپوتالاموس ممکن است بدن را به دمای بالاتر تنظیم کند. اگرچه شایع ترین علل تب عفونت هایی مانند سرماخوردگی و گاستروانتریت است، اما دلایل دیگر آن عبارتند از: عفونت گوش، ریه، پوست،گلو، مثانه یا کلیه.

پنج الگو برای تب وجود دارد:

  • تب نوبه
  • خفیف
  • مداوم یا پایدار
  • گیج کننده
  • تب راجعه

* با تب نوبه، درجه حرارت بالا می رود، اما هر روز به حالت عادی ۳۷ درجه باز می گردد. در حالی که در تب خفیف، درجه حرارت هر روز کاهش می یابد، اما حالت عادی نیست.

علائم ویروس کرونا

۴- سردرد (Headache)

یکی دیگر از علائم کرونا ویروس و مهم در زمان ابتلا به این بیماری ویروسی جدید چینی سردرد است. سردرد به عنوان درد ناشی از سر یا بخش بالای گردن تعریف می شود. این درد ناشی از بافت ها و ساختارهایی است که جمجمه یا مغز را احاطه کرده، زیرا مغز به خودی خود عصب ندارد که باعث ایجاد احساس درد شود. لایه نازکی از بافت که استخوان ها، ماهیچه هایی که جمجمه، سینوس ها، چشم ها و گوش ها را پوشانده است، و همچنین بافت های نازکی که سطح مغز و نخاع، شریان ها، رگ ها و عصب ها را پوشانده، همگی می توانند ملتهب یا تحریک شده و باعث سردرد شوند.

علائم کرونا در کودکان

۵- درد عضلانی (Muscle Pain)

درد عضلانی نیز از دیگر علائم کرونا به عنوان یک بیماری ویروسی است. درد عضلانی در هریک از ماهیچه های بدن منشا می گیرد. اصطلاح پزشکی دردهای عضلانی میالژی است. درد عضلانی ممکن است در اثر عفونت بافت های نرم و یا آسیب دیدگی یا فعالیت بیش از حد و یا شرایط التهابی ایجاد شود.
این نشانه یکی از اولین نشانه های اکثر بیماری های ویروسی است. مغز استخوان در مهرده داران از جمله انسان محل اصلی ساخته شدن سلول های خونی شامل گلوبول های سفید و قرمز و پلاکت هاست که گلبولهای سفید سربازان سیستم ایمنی بدن انسان برای مقابله با عفونتها است. بدن برای مقابله با عامل عفونی وارد شده به بدن میزان تولید گلبول های سفید را جندین برابر افزایش می دهد که این امر باعث ایجاد فشار بر مغز استخوان و در نتیجه پیدایش درد استخوان و همچنین احساس کوفتگی و گرفتگی ماهیچه می شود.

انواع دردهای عضلانی

دردهای عضلانی (میالژی) بسیار شایع هستند. تقریبا همه انسان ها در برخی مواقع ناراحتی در عضلات خود را تجربه کرده اند. از آنجا که تقریبا در تمام قسمت های بدن بافت عضلانی وجود دارد، این نوع درد را عملا می‌توان در هر نقطه ای احساس کرد. با این حال، هیچ دلیل واحدی برای دردهای عضلانی وجود ندارد. اگرچه فعالیت بیش از حد یا آسیب دیدگی شایع است، با این وجود توضیحات احتمالی دیگری برای ناراحتی مداوم وجود دارد.

علائم کرونا در ایران

۶- خستگی (Fatigue)

احساس خستگی یکی دیگر از علائم کرونا ویروس یه شمار می آید. خستگی یعنی، تخلیه قدرت و انرژی. خستگی علامتی نیست که یک بیماری خاص را تعیین کند. خستگی می تواند از علایم بسیاری از بیماری ها و شرایط مختلف باشد. دلایل خستگی از کمبود خواب یا ورزش بیش از حد، تا مشکلات پزشکی و جراحی قابل توجه تغییر است.
کمبود انرژی مرتبط با خستگی، گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد مشکل در فعالیت های عادی روزانه شود تا جایی که منجر به بروز مشکلات در توجه و تمرکز گردد.

علائم بیماری کرونا ویروس

۷- تنگی نفس (Short of Breath)

تنگی نفس شرایطی را نشان می دهد که در آن سنگینی قفسه‌ی سینه، سختی در نفس کشیدن، نفس کم آوردن یا احساس خستگی به فرد دست می دهد. ورزش های سنگین، دمای بسیار سرد یا گرم، اضافه وزن و ارتفاع زیاد می تواند باعث ایجاد تنگی نفس در فرد سالم شود.  تنگی نفس یکی از علائم کرونا ویروس نیز به شمار می آید. تنگی نفس به دلیل درگیر شدن ریه ها در بیماری کرونا بوجود می آید. ویروس covid-19 در حالت حاد خود می تواند باعث تخریب بافت ریه شود که باعث کاهش ظرفیت تنفسی و در نتیجه آن، تنگی نفس می شود.

شایع ترین علت تنگی نفس چیست؟

شایع ترین علت تنگی نفس شامل آسم، مشکلات قلبی، بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD)، بیماری بافت بینابینی ریه، ذات الریه و مشکلات روانی که عمدتا مربوط به اضطراب است می باشد. اگر این تنگی نفس ناگهانی آغاز شود، به آن تنگی نفس حاد گفته می شود.

چه زمانی باید نگران تنگی نفس بود؟

اگر تنگی نفس با درد در قفسه‌ی سینه، از حال رفتن، کبودی لبها یا انگشتان و یا تغییر سطح هوشیاری همراه باشد، باید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کرد. با توجه به اینکه یکی از علائم ابتلا به ویروس کرونا نفس تنگی است، در صورت بروز سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

عوامل تنگی نفس

تنگی نفس‌ می تواند عوامل بسیاری داشته باشد. این عوامل می توانند بر روی مجاری‌تنفسی، ریه ها و یا دستگاه گردش خون ( قلب و عروق) اثر بگذارد.
یک فرد بالغ هفتاد کیلوگرمی بطور میانگین در حال استراحت در هر دقیقه حدود چهارده بار عمل تنفس را انجام می دهد. تنگی نفس می تواند جزو عارضه های اضطراب، آسیب دیدگی در ناحیه قفسه‌ سینه، سرفه، کاهش سطح هوشیاری، غش کردن، خستگی مفرط، تپش قلب، درد گردن، خس خس سینه و نفس ‌نفس زدن باشد.

بیماری کرونا ویروس را چگونه تشخیص می دهند؟

کرونا ویروس ۱۹ را می توان مشابه سایر عفونت های ویروسی تشخیص داد. با استفاده از نمونه خون، بزاق یا بافت. تنها منابع معتبر مراکز مدیریت و پیشگیری بیماری در حال حاضر توانایی تشخیص بیماری ویروس کرونا ویروس را دارد. اگر فکر می کنید به کروناویروس مبتلا شده اید، فورا با پزشک خود صحبت کنید، به ویژه اگر در ۱۴ روز گذشته به کشور چین سفر کرده اید. پزشک شما با مسئولان بهداشت عمومی محلی صحبت خواهد کرد تا در صورت نیاز به انجام آزمایش تشخیص ویروس، راهنمایی های لازم را فراهم آورد. تکنیسین آزمایشگاه توسط کیت مخصوص کرونا ویروس و سرنگ از خون شما نمونه برداری می کند یا با استفاده از یک سواب پنبه ای، نمونه کوچکی از بزاق یا ترشحات تنفسی را از بینی یا انتهای گلو و یاهردو خارج می کند.

علائم کرونا

اگر علائم کرونا را در خودمان دیدیم،‌ چکار کنیم؟

اگر نکات ایمنی پیشگیرانه به طور کامل انجام شود،احتمال ابتلا به صفر نزدیک می شود اما هنوز هم احتمال اندکی وجود دارد که فرد به ویروس مبتلا شود.
در صورت مشاهده ی یک یا چند علامت از علایم ذکر شده فرد باید ارتباط خود با سایر افراد را بطور کامل قطع کرده و خود را در یک اتاق در بسته که هوا در آن جریان دارد ایزوله کند. این جریان هوا از طریق پنجره میتواند ایجاد شود  از استفاده از دستگاه تهویه خودداری شود. زیرا دستگاه های تهویه معمولا جریان هوا را در درون خانه به گردش در می آورند و هوای اتاق فرد بیمار را به سایر نقاط خانه منتقل میکنند. پس از ایزوله شدن فرد بیمار با مراکز درمانی تماس گرفته و از مراجعه ی حضوری به این مراکز اجتناب شود همانطور که گفته شد علایم اولیه بیماری کرونا عمومی بوده و ممکن است در اثر یک سرماخوردگی ساده و یا بیماریهای دیگری ایجاد شده باشد.مراجعه به بیمارستان می تواند حتی در صورت نداشتن کرونا، فرد را به این بیماری مبتلا کند. پس تماس با مراکز درمانی کفایت میکند و پس از معاینه ی اولیه ی فرد در منزل، در صورت صلاحدید فرد به بیمارستان منتقل میشود تا مراقبت های لازم از او به عمل بیاید.
فردی که مشکوک به ابتلا به کرونا است باید بسیار مراقب باشد تا بیماری را به دیگران انتقال ندهد. پوشاندن کامل دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه و شست و شوی مرتب دستان و رعایت فاصله با سایرین از اصول ابتدایی جلوگیری از انتشار بیماری توسط فرد بیمار است.

مهمترین نکته در مواجهه با این بیماری و سایر بیماریها حفظ آرامش و خونسردی است. در هنگام استرس در بدن هورمون کورتیزول ترشح می شود که میتواند باعث سرکوب سیستم ایمنی و افزایش خطر بیماری شود.

مهمترین نکات مراقبتی در هنگام مشاهده علائم کرونا ویروس:

  • در صورت مشاهده علائم کرونا خانه را ترک نکنید و از مصرف خودسرانه داروهای آنتی‌بیوتیک اجتناب کنید ابتدا از مراجعه بدون‌ دلیل به مراکز درمانی پرهیز کرده و در صورت نیاز ابتدا با آنها تماس بگیرید ، از ماسک طبی استفاده کنید و هنگام عطسه یا سرفه دهان و بینی‌مان را بپوشانید.
  • به‌طور مکرر دست‌ها را با آب و صابون بشویید و تمیز کنید و هنگام پختن غذا موارد احتیاطی و بهداشتی را رعایت کنید.
  • جاهایی که زیاد در تماس با دست‌ها قرار می‌گیرند را تمیز و ضدعفونی‌کنید.
  • از لوازم و وسایل خانه به‌صورت اشتراکی استفاده نکنید ، ارتباطمان را با دیگر افراد حاضر در خانه و حیوانات خانگی محدود کنید..
  • تا حد امکان در خانه بمانید و از رفتن به سفرهای بی‌مورد خودداری کنید
  • علائم بیماری را زیر نظر گرفته و در صورت تشدید علائم با مراکز درمانی تماس بگیرید.

دستورالعمل جامع مراقبتی در خصوص کرونا ویروس

مشاهده ویدئو راهنمای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

لطفا به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و پیشگیری از شیوع آن این صفحه را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید