پیش بینی وضع هوای یزد

آب و هوای یزد

مسافرت بسیار لذتبخش تر خواهد بود اگر بدانیم هر شهر در چه موقع از سال، آب و هوای بهتری برای سفر دارد. مثلا شیراز به بهارش معروف است و شهرهای شمالی در اواخر تابستان هوایی مطبوع دارند و جنوب کشور در زمستان دلچسب تر است. شهر یزد به خاطر مجاورتش با کویر، در اغلب ایام سال گرم است و آفتابی. به همین دلیل بهترین موقعیت برای سفر به استان یزد فصل بهار و پاییز است، چرا که گرمای هوا و شدت تابش آفتاب در تابستان لذتِ پیاده روی و گردش را کمتر می کند. به همین دلیل آب و هوای یزد در تابستان چندان برای سفر توصیه نمی شود.

هوای یزد در عید نوروز

قطعا عید نوروز زمان مناسبی برای سفر به اکثر نقاط کشور است. آب و هوای یزد در ایام عید بسیار مطبوع است و فضاهای سبز و روستاهای اطراف و اماکن دیدنی شهر در این زمان حس و حال دیگری دارد. تصور کنید چه لذتی دارد راه رفتن در باغ دولت آباد آن هم زمانی که درختان تازه سبز شده و شکوفه داده اند یا پیاده روی در کوچه پس کوچه های شهر زمانی که هوا خنک است و می توانید با آرامش و بدون نگرانی از گرمای بیش از حد، به گردش بپردازید.

اگر قصد دارید در عید نوروز به یزد سفر کنید، باید شلوغی و پر بودن اتاق هتل ها را پیش بینی و برای اقامت در هتل یا اقامتگاه از قبل آن را رزرو کنید تا مبادا لذت اقامت در هتل های زیبای یزد را از دست بدهید.

پیش بینی وضعیت آب و هوای یزد

آب و هوای یزد معمولا دارای ثبات است و قبل از سفر با پیش بینی وضعیت آب و هوای شهر یزد در چند روز آینده یا تا آخر هفته می توانید مطمئن باشید وضعیت آب و هوا شما را غافلگیر نخواهد کرد. پیش بینی وضع هوا باید قبل از هر سفر به هر نقطه از جهان صورت بگیرد تا با خیال راحت مسافرتی دلنشین داشته باشید. ثبات آب و هوایی یزد، باعث می شود کار شما راحت تر صورت بگیرد، مثلا اگر قصد دارید به یزد سفر کنید کافی است پیش بینی وضع هوا در هفته آینده در یزد را جستجو کنید و دیگر نیاز چندانی مثلا به پیش بینی دمای هوای یزد در دو هفته آینده نیست. حتی در برخی موارد که عجله دارید کافی است، فقط از هوای یزد در دو روز آینده یا حتی در طول مسیر از دمای هم اکنون هوای یزد، مطلع شوید. همین که بدانید هوای امروز یزد چند درجه است و آب و هوای یزد الان چگونه است، کافی است.

دمای هوای یزد چند درجه است؟

معمولا از عید نوروز تا اواسط اردیبهشت دمای هوای یزد خنک و آب و هوای یزد در مرداد و تیر بسیار گرم است. آب و هوای یزد در شهریور رو به خنک شدن می گذارد و می تواند زمان خوبی برای برنامه ریزی سفر به یزد باشد. از شروع مهر تا اوایل زمستان باز هوا خنک می شود. آب و هوای یزد در بهمن و دی ماه سرد می شود و سرمای زمستان تقریبا محدود به همین دو ماه از سال است که اغلب هم سرمایی معمول است و آزاردهنده نیست. متوسط دمای هوای یزد معمولا 18 تا 19 درجه سانتی گراد و حداکثر دما در تیرماه 43 درجه و حداقل دما در دی ماه 7 تا 8 درجه سانتی گراد است.

سفرهای ناگهانی به شهر یزد

اگر مجبور شدید عجله ای و ناگهانی چمدان بسته و به یزد سفر کنید، اصلا نگران نباشید که آب و هوای یزد چگونه است، زیرا آب و هوای یزد در طول سال چندان دچار تغییرات آب و هوایی خاص و ناگهانی نمی شود. به همین دلیل کافی است قبل از سفر بدایند آب و هوای یزد امروز و فردا چگونه است. حتی اگر به یزد رسیده اید و در یکی از هتل های شهر اقامت دارید، برای بیرون رفتن از هتل می توانید فقط با پرسیدن وضعیت آب و هوای امروز در یزد یا حتی دمای همین الان هوای یزد، با خیال راحت به کار خود بپردازید. یزد یکی از شهرهایی است که می توانید بدون هیچ نگرانی به صورت ناگهانی و اتفاقی به آن سفر کنید، بدون آن که نیازی به لباسی خاص یا امکاناتی مخصوص داشته باشید.

شهرستان ها و روستاهای یزد

دیدن از شهرستان های یزد و حتی روستاهای آن نیز شدیدا پیشنهاد می شود. ابنیه تاریخی و فضای دنج برخی از روستاها به اندازه ای زیبا و دلفریب است که هیچ زمان از یاد شما نخواهد رفت. میبد، ابرکوه، تفت، مهریز، هرات و … را باید دید و در تاریخ سیر کرد و به ده بالا و طزرجان رفت و سرسبزی و خنکی هوا را حتی در تابستان تجربه کرد، آن هم در دل کویر. باورش سخت است که در شهر کویری و خشک یزد چنین روستاها و دهاتی باشد که از میان آن رودخانه های فصلی خروشان رد می شود و سر سبزی درختان چشم نواز است و خنکی هوا بسیار زیاد. باید دید تا باور کرد.

تفاوت آب و هوای یزد با آب و هوای ابرکوه، میبد، مهریز، تفت و هرات فقط در چند درجه است، اما هوای تفت و مهریز در اغلب موارد خنک تر است. این شهرها باغات و مزرعه های زیادی دارد، به نحوی که مثلا تفت عنوان باغ شهر را به خود اختصاص داده است.

هوای روستاهایی مانند ده بالای یزد و طزرجان در گرم ترین فصل سال هم بسیار خنک تر از خود یزد هستند. به اندازه ای که شب ها باید با پتو و لباس گرم سر کرد.

آب و هوای یزد در فصل های مختلف در طول سال

آب و هوای یزد در فصل های مختلف تفاوت فاحشی ندارد. همچنین زمستان های شهر یزد چندان طولانی و سرد نیست. تقریبا بیشتر ایام سال هوا گرم و بقیه روزها خنک و یا سرد است.

آب و هوای یزد در فصل بهار

بهترین روزهای یزد از نظر آب و هوایی متعلق به فصل بهار است. در این سه ماه خبری از سرما یا گرمای زیاد نیست.

آب و هوای یزد در فروردین

در فروردین برخی درختان شروع به سبز شدن و شکوفه دادن می کنند. هوا هنوز خنک و مطبوع و برای گردش و تفریح در اطراف شهر بی نظیر است. رنگ و بوی عید نوروز و بارش های ملایم گاه و بیگاه را هم به این زیبایی ها اضافه کنید. فروردین بهترین زمان برای سفر به یزد است.

آب و هوای یزد در اردیبهشت

می توان گفت اردیبهشت ماه، بهشت طبیعت ایران است. تمام شهرها در این ماه جلوه ای دیگر دارند و شهر یزد نیز از این امر مستثنی نیست. هوا مطبوع و دل انگیز است و سرسبزی درختان و طبیعت به اوج خود می رسد. برای سفر به یزد اردیبهشت می تواند زمان خوبی باشد.

آب و هوای یزد در خرداد

در خرداد هوای یزد کمی گرم می شود، ولی همچنان مطبوع است. کم کم بوی تابستان به خانه ها می آید و در این ماه پنکه ها کار خود را شروع می کنند و کولرها سرویس می شوند و برای شروع یک تابستان گرم آماده. شاید بهتر است تا زمان باقی است و تابستان از راه نرسیده است برنامه سفر خود را به یزد بچینید.

آب و هوای یزد در فصل تابستان

دو ماه اول تابستان هوا گرم و در بسیاری موارد به خاطر خشکی هوا گرما شدیدتر هم می شود. به مرور با رسیدن به شهریور ماه، هوا نیز بهتر می شود.

آب و هوای یزد در تیر

با شروع تابستان پنکه دیگر جوابگو نیست و کولرها روشن می شوند. بوی نم کولر و هندوانه حس نوستالژی را بیدار می کند. اما هنوز گرمای تیرماه در یزد قابل تحمل است.

آب و هوای یزد در مرداد

در مرداد ماه ممکن است گرما به حدی برسد که از پیش از ظهر تا عصر امکان بیرون رفتن از خانه نباشد. کولر ماشین ها جوابگو نیست و آدم کلافه می شود. در خانه ها هم کولرها یکسره از صبح تا شب روشن هستند.

آب و هوای یزد در شهریور

در شهریور هوا کمی بهتر می شود. از گرمای هوا کاسته شده و در اواخر این ماه شب ها هوا خنک تر می شود. برای سفر به یزد شهریور می تواند زمان خوبی باشد.

آب و هوای یزد در فصل پاییز

فصل پاییز نیز زیبایی های مختص به خود را دارد. دیدن برگریزان باغات اطراف یزد وصف نشدنی است. فصل پاییز شروع سفرهای خاطره انگیز به یزد است. پاییز جلوه ای زیبا و به یادماندنی به یزد می دهد. خنکی هوا و برگریزان و اگر شانس با شما باشد و بارانی هم بزند که دیگر هیچ. در این فصل هوای یزد نه سرد است و نه گرم. فقط شب ها ممکن است کمی خنک تر باشد، به همین دلیل برای احتیاط لباس گرم به همراه داشته باشید. در این فصل هم در شهر یزد به جز بارندگی های پراکنده و جزیی، انتظار چندانی از باران های شدید و سیل آسا لااقل در خود شهر نیست. به همین دلیل دانستن آب و هوای یزد تا چند روز آینده برای سفر می تواند کار شما را راه بیندازد.

آب و هوای یزد در مهر

مهر ماه آغاز سفرهای به یادماندنی به یزد است. مهر بهترین زمان برای تجربه های ناب و شب مانی در کویرهای یزد است. کویرنوردی تفریحی خاص است که خاطره آن می تواند همیشه در ذهن شما باقی بماند. در این ماه کولرها دیگر کم و بیش روشن می شوند و باز پنکه ها جای خود را باز می کنند.

آب و هوای یزد در آبان

در آبان هوای یزد نسبت به مهر کمی خنک تر می شود. دیگر وقت پوشیدن لباس های پاییزه است. در آبان روزها هوا سرد نیست و خنکی مطبوعی دارد. ظهرها هنوز هم ممکن است گرمای هوا کمی زیاد باشد. اگر خوش شانس باشید می توانید شاهد باران های پاییزی یزد باشید، با این که چندان زیاد نیست. با رسیدن به اواخر آبان کم کم هوا نیز خنک تر می شود. در آبان کولر و پنکه ها خاموش می شود و باز کردن در و پنجره برای خنک شدن محیط خانه کافی است. شب ها نیز ممکن است نیاز به وسایل گرمایشی حس شود.

آب و هوای یزد در آذر

آذرماه هوای یزد خنک است و دیگر آفتاب ظهرها چندان گرم و آزاردهنده نیست. شب ها سرد می شود، اما نه زیاد. هنوز کار به جایی نرسیده که سراغ لباس های زمستانه بروید. در آذر مردم به سمت وسایل گرمایشی می روند و بخاری ها و رادیاتورها کم و بیش روشن می شوند.

آب و هوای یزد در فصل زمستان

می توان گفت زمان سفر به شهر یزد از اوایل پاییز تا اواخر بهار است. زمستان نمی تواند مانعی برای سفر به یزد باشد، زیرا هوا آنقدرها سرد نمی شود که سفر شما را با مشکل روبرو کند. در یزد خبری از بارش های شدید باران و برف نیست. شاید در اطراف شهر شاهد بارش های زیادی باشیم، ولی خود شهر یزد چندان از این نعمت بهره ای نمی برد.

آب و هوای یزد در دی

شاید بتوان گفت دی و بهمن در یزد سردترین ماه های سال هستند که برای سرد بودن زمان کوتاهی است. درست است که شب ها سرد است، اما همین سرما بهانه خوبی ست برای دور آتش جمع شدن و نوشیدن چای آتشی و … . اقامت در بوم گردی ها و اقامتگاه های سنتی در این فصل شدیدا توصیه می شود، زیرا می توانید لذت خوابیدن زیر کرسی را تجربه کنید.

آب و هوای یزد در بهمن

بهمن ماه اوج سرمای یزد است. با این سرما دیگر رفتن و ماندن در روستاهای اطراف حتی با وجود شومینه ها و کرسی ها آسان نیست. در برخی سال ها ممکن است حتی در بهمن ماه نیز برف نبارد و همین باعث می شود، سرمای هوا کمی آزاردهنده باشد.

آب و هوای یزد در اسفند

اسفند ماه هوا بهتر می شود. دیگر چندان از سرمای شدید خبری نیست. اواخر اسفند هوا مطبوع می شود به گونه ای که برخی درختان شروع به شکوفه زدن می کنند. آخر اسفند حال و هوای خوش خود را دارد.

بارندگی در یزد

به دلیل قرارگیری شهرستان یزد روی کمربند خشک جهانی و دور بودن از دریاهای آزاد عمان و خلیج فارس و دریاچه های داخلی، این شهر دارای اقلیمی گرم و خشک است که متعاقبا میزان بارندگی در آن نیز زیاد نیست. البته در نقاط بلند و کوهستانی شهرستان یزد مانند شیرکوه، بارندگی بیشتری صورت می گیرد که باعث می شود این منطقه دارای آب و هوایی معتدل تر هم باشد. وضعیت بارندگی در استان یزد یکی از معضلات اساسی این منطقه به شمار می رود، زیرا تاثیر زیادی بر روی کشاورزی و زندگی روستاییان دارد. بارش در یزد در چند سال اخیر بیشتر بوده و همین مقدار هم باعث خشنودی یزدی هاست. بارندگی در یزد بیشتر در فصل های بهار و زمستان صورت می گیرد. میزان بارندگی سالانه یزد تقریبا 100 میلی لیتر است. با این اوصاف خواندن پیش بینی بارندگی در یزد اغلب اوقات چیزی برای ساکنینش به ارمغان ندارد. در رابطه با میزان بارندگی در شهرهای استان یزد می توان گفت، میزان بارندگی در اردکان و خاتم (هرات) در سال های اخیر بیشتر بوده است.

سیل در یزد

همان طور که بیان شد، شهر یزد باران زیادی به خود نمی بیند، به همین دلیل مردم به هیچ عنوان از خطراتی مانند سیل واهمه ندارند. مگر می شود باور کرد یک شهر کویری غرق در آب شود؟! اما متاسفانه بارندگی های سال ۱۴۰۱ در یزد این دیدگاه را کاملا تغییر داد. در کمال ناباوری بارش باران در روزهای اخیر در یزد باعث شد سیل از تفت یزد شروع شود و در نهایت سیل بند یزد شکست. این امر باعث وارد آوردن خسارت زیادی به شهر و مردم یزد شد. بخش زیادی از شهر در آب فرو رفت و خیابان ها تا مدتی قابل رفت و آمد نبودند. خانه های زیادی نیز فروریخت ولی خوشبختانه خسارت جانی چندانی به مردم شهر وارد نشد.

برف در یزد

قطعا با این میزان بارش، در فصل زمستان نیز شاهد بارش برف در استان یزد نیستیم، که البته در این جا نیز مناطق بلند و کوهستانی شهرستان از این امر مستثنی هستند. میزان بارش برف در استان یزد نیز مانند باران چندان زیاد نیست. سیل یزد 1401 با وجود پیش بینی های بارندگی باز هم باعث شوک و حیرت همه شد.